مدیریت اطلاعات
اورانوس تاج الدینی؛ عاطفه تاج الدینی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 75-88
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی یو. آر. الهای منابع وب پایه استناد شده در مقالات ایرانی رشته علم اطلاعات نمایهشده در آی. اس. آی در سالهای 2009-2011 انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش، تحلیل استنادی میباشد. جامعة آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات محققان ایرانی علم اطلاعات (121 مقاله) در پایگاه آی. اِس. آی. بین سالهای 2009 تا 2011 که در SSCI نمایه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی یو. آر. الهای منابع وب پایه استناد شده در مقالات ایرانی رشته علم اطلاعات نمایهشده در آی. اس. آی در سالهای 2009-2011 انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش، تحلیل استنادی میباشد. جامعة آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات محققان ایرانی علم اطلاعات (121 مقاله) در پایگاه آی. اِس. آی. بین سالهای 2009 تا 2011 که در SSCI نمایه شدهاند، میباشد. دادههای گرداوری شده با استفاده از نرمافزار اکسل پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بهطور کلی در مقالات ایرانی نمایهشده در آی. اس. آی. رشته علم اطلاعات یشترین دامنه مورد استفاده در استنادها .org و بیشترین نوع فایل pdf. است و بیشترین ثبات و پایداری نیز مربوط به همین دامنه و فایل میباشد. در جستجوی اولیه، استنادهای اینترنتی رشتهعلم اطلاعات 82 درصد در دسترس بودند که در بررسی مجدد و پس از اقدامات مقتضی به 98 درصد افزایش یافت. وضعیت آدرسهای اینترنتی غیرقابل دسترس در کل مقالات مورد بررسی، از نظر پیامهای خطا نشان داد که در مقالات مورد مطالعه علم اطلاعات، پیام خطای 403 (ممنوع شده) با 21 درصد بیشترین پیامهای خطا را تشکیل میداد. میانگین نیمعمر استنادهای اینترنتی محاسبه شده در کل مقالات مورد نظر 3 سال و 4 ماه محاسبه شد. نتیجهگیری: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که زوال آدرسهای اینترنتی را باید یک مشکلی دانست که از مهمترین دلایل ظهور آن، تجدید سازماندهی وبسایتها و تغییراتی که در نام دامنههای اینترنتی به وجود میآید اشاره کرد.
مدیریت اطلاعات
اورانوس تاج الدینی؛ علی سادات موسوی؛ عادل سلیمانی نژاد
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 35-48
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد.